Hoe Budget Thuis zijn folderverspreiding optimaliseerde met doelgroepsegmentatie

29 maart 2024

Een doelgroepgericht verspreidplan kan van grote waarde zijn bij het vergroten van je merkbekendheid en het realiseren van extra klanten. In dit artikel lees je hoe Budget Thuis met behulp van een datagestuurde aanpak voor folderverspreiding indrukwekkende resultaten behaalde. 

 

Stap 1: Definiëren van de doelgroep 
Om doelgericht te verspreiden, is het belangrijk om scherp te hebben wat de kenmerken zijn die jouw doelgroep onderscheiden van andere consumenten. Op basis van klantdata voerden onze Business Intelligence analisten een doelgroepanalyse op wijk niveau uit voor diverse productgroepen. Hieruit kwamen specifieke socio-demografische consumentenkenmerken naar voren wat als basis diende voor een look-a-like profiel. Deze werd vervolgens gebruikt voor het opstellen van een verspreidplan.

Stap 2: Opstellen van een verspreidplan 
Met het juiste look-a-like profiel in zicht, legden onze Business Intelligence analisten dit profiel over de beschikbare data van Spotta. Daarbij werd ook rekening gehouden met het budget, de gewenste geografische locatie en de beoogde oplage van Budget Thuis. Op basis van deze gegevens werden specifieke wijken geselecteerd waar de trefkans met de doelgroep het hoogst was en de verspreiding dus het meest effectief. 

Stap 3: Opzetten van een controlegroep 
Voordat er werd verspreid, werd ook op wijkniveau een controlegroep gedefinieerd binnen de gekozen verspreidgebieden. Deze controlegroep ontving geen folder. Op deze manier kon worden gemeten of de gerealiseerde uplift daadwerkelijk te wijten was aan de folderverspreiding of dat andere media-instrumenten ingezet door Budget Thuis en externe factoren dit hadden bewerkstelligd. 

Stap 4: De verspreiding 
Vervolgens werd de folder in de specifieke verspreidgebieden en op afgesproken momenten verspreid in het Spotta folderpakket thuis in de brievenbus bij de doelgroep.  

Stap 5: Analyseren van het resultaat 
Na de data van de controlegroep naast de groep van ontvangers in het verspreidgebied te hebben gelegd, kon er geconcludeerd worden dat de verspreiding een aanzienlijke impact heeft gehad. De uplift in nieuwe klanten was significant ten opzichte van de controlegroep.  

Kortom, folderverspreiding met doelgroepsegmentatie werkt! Door nauw samen te werken met onze adverteerders, kunnen we de effectiviteit van de folderverspreiding optimaliseren. Benieuwd naar wat wij voor jouw merk kunnen betekenen? Neem vandaag nog contact op en ontdek hoe we jouw merkimperium kunnen versterken! 

Bekijk ook eens onze andere berichten

Feest bij Folderkiezer: 250.000 Folderfans!

09-04-2024

Folderkiezer viert feest! Inmiddels ontvangen 250.000 folderfans een zelf samengesteld folderpakket.

 

Het laatste nieuws van InMijnBus

08-04-2024

De landelijke uitrol van InMijnBus vindt gefaseerd plaats.

 

Ontvangers van het folderpakket vinden het goed dat hun voorkeur wordt overgenomen

19-03-2024

Recent onderzoek uitgevoerd door  DirectResearch laat zien dat 93% van de folderpakket ontvangende huishoudens het goed vindt dat wij hun voorkeur digitaal overnemen op InMijnBus.

 

Facts & Figures: het folderpakket

27-02-2024

In deze infographic ontdek je interessante en leerzame feitjes over het folderpakket van Spotta! 

Verassende feiten: waarom reclamefolders zo populair zijn

11-02-2024

Folders onverminderd populair! Uit recent onderzoek van Direct Research blijkt dat 82% van de consumenten die een folderpakket ontvangen, het pakket in de toekomst wil blijven ontvangen. 52% van de consumenten geeft aan het papieren Folderpakket te missen als deze niet meer worden verspreid.

 

Hoe bereik je consumenten die echt op jouw reclameboodschap zitten te wachten 

08-02-2024

Met #Folderkiezer!

Versterk jouw merkimperium en zie op korte termijn omzet stijgen met het Folderpakket!

30-01-2024

In dit artikel lichten we aan de hand van een use case over een A-merk tandpasta toe hoe je jouw merkbekendheid en tegelijkertijd korte termijn omzet laat stijgen!

 

Elk jaar 12 keer naar de maan en terug, emissievrij!

Hoe pakken we bij Spotta de last mile aan, zodat deze niet alleen 100% emissievrij is maar ook zo efficiënt mogelijk verloopt?

 

01 / 08